Cégünk a Kondorosi Csárda Múzeum kiállításának kivitelezésére kapott megrendelést.
Az elvégzendő feladatunk ebben az esetben teljeskörű volt: a tervezéstől a megvalósításig terjedt.
A legfontosabb útmutatásunk ebben a megbízásban:
Az 1740-ben épült (280 m2-es alapterületű) csárda épületének hangulatába illeszkedő bemutató táblák, kiállítási eszközök tervezése és megvalósítása úgy, hogy azok akár a XXI. század digitális technikai eszközeit is tartalmazhassák.
Munkáink voltak:
- Közel 80 m2 információs tábla
- Rózsa Sándor archív portréja köszönti a látogatókat (3D animáció)
- Fából, plexiből készült kiegészítő eszközök
- A tablókon „számkód gyűjtő játék” a kincsesláda nyitásához
- Kondorosi „Ki nevet a végén?” játék
- A kiállítást bemutató sétáló lapok – QR kódos weboldal társítással
- Kalandjáték a „börtönrácsot” nyitó kódért
- „Tudásmorzsa” játék
- Az ivóban Rózsa Sándor élethű viaszszobrának megszólaltatása
- Falfestések
- Labirintus játék
- Audio pontok fülhallgatóval
- Körözvényes e-mail küldő
- Karaoke rendszer
- Megvilágított - kiállítási tárgy bemutató - plexi hengerek
- 3D fotófal
- Postakocsis céllövölde
- Jégverem
- Petőfi Sándor aláírás töredék (replika)
- Moziszoba
- Betyár-galéria monitoron
- Érme bemutató
- Rózsa Sándor koponyatető másolat (M=1:1)
- A teljes kiállítás megjelenítése weboldalon
1. Közel 80 m2 információs tábla
Közel 80 m2 – dekorációt és információt tartalmazó - táblát terveztünk és készítettünk el.
- A táblák 90 %-a fakeretre feszített, festővászon felületű nyomtatott kép.
- A napsütötte helyekre (folyosó, udvar), valamint a pincébe 10 mm vastag dakerfoam lemezre ragasztottuk a nyomtatott öntapadókat.
- A napfényvédelemhez plusz UV álló fóliát alkalmaztunk.
A táblák tartalmának fő betűtípusa megegyezik a Rózsa Sándor korában használt Tótfalusi betűtípussal. Mi ennek a fontkészletnek a rekonstruált és digitlizált változatát használtuk, amit Kisantal Tibor grafikus készített.
2. Rózsa Sándor archív portréja köszönti a látogatókat (3D animáció)
Rózsa Sándor eredeti "személyes" leírásából és archív portéjából készítettük a köszöntő monitor tartalmát, amin a látogató érkezésekor megszólal a betyár.
Rózsa Sándor szövegét ebben az esetben kivételesen nem Oszter Sándor tolmácsolásában hallhatjuk. A kapott mai magyar szöveget (édesanyja kiejtési tanácsaival "bötyárosítva") jelen cikk szerzője mondja el.
A led monitort pácolt fa keretbe ültettük bele, hogy megjelenésével illesztkedjen a csárda stílusához.
3. Fából, plexiből készült kiegészítő eszközök
A múzeum működéséhez, és a különféle kiállítási tárgyak bemutatásához készítettünk igazán egyedi tárgyakat.
A teljesség igénye nélkül:
- lópatkókból ruhafogast,
- plexi lemezből bélyegző, pipa valamint dagerrotípia tartót,
- fából lovat stilizáló nyeregtartót,
- öreg padlásdeszkából kolomptartót
- csizmaszárból pisztolytartót.
4. A tablókon „számkód gyűjtő játék” a kincsesláda nyitásához
A múzeumban található egy számkódos lakattal zárt "kincsesláda", melyben a postakocsis-céllövöldés játék pisztolyainak a töltényei vannak elzárva.
A lakat nyitókód számjegyeit négy kiállítási tabló alján elhelyezett játékok megfejtéseivel lehet megszerezni.
Aki egy kicsit betyároskodni szeretne, és célba akar lőni, annak bizony végig kell néznie a tablókat, és megfejteni a rajtuk levő játékokat!
5. Kondorosi „Ki nevet a végén?” játék
A népszerű társasjáték betyáros verziója.
Amitől egyedi a játék:
- a szokásostól eltérő megjelenés,
- hét játékos játszhatja (cél a Csárda, emihez hét országút vezet),
- a célbajutást más csárdákhoz vezető kitérő utakkal nehezítettük meg,
- a bábúk Balogh Zsigmond fafaragó munkái.
6. A kiállítást bemutató sétáló lapok – QR kódos weboldal társítással
A kiállított tárgyak azonosításához és leírásához "sétáló lapokat" készítettünk.
A sétáló lapokat a termek bejáratánál felszerelt fa ládikába helyeztük el. A lapokon szerepelt:
- grafika a kiállított tárgyról,
- rövid leírás
- részletes leíráshoz irányító QR kód.
7. Kalandjáték a „börtönrácsot” nyitó kódért
A rejtély maradjon itt is rejtély!
Az instrukciókat "Rózsa Sándor" elmondja az ivóban:
- követni kell a kalandjáték útmutatásait,
- megfejteni a rejvényeket,
- megjegyezni a kódot,
- megtalálni a titkot.
8. „Tudásmorzsa” játék
Három "Tudásmorzsa játékot" helyeztünk el a kiállítás területén.
A fadobozokba CNC marással készültek a találós kérdések, amiknek a megfejtése a kiállítás tablóin is megtalálhatóak:
- egy tájszólással feltett kérdésre
- három tájszólással megírt válasz közül lehet választani (kettő hibás és egy jó válasz).
- A helyes válasz hátoldalába vidám betyár, a rossz válaszok hátoldalra pedig szomorú betyár portré van belemarva.
9. Az ivóban Rózsa Sándor élethű viaszszobrának megszólaltatása
Az élethű viaszszobor a csárda ivójának a sarkában várja a látogatókat.
Amit érdemes tudni róla:
- a szobor Megyeri János szobrászművész alkotása,
- mozgásra Oszter Sándor hangján megszólal,
- elmeséli a kalandjátékot,
- táskájában található a játék feladatainak pontos leírása.
A mi feladatunk a mozgásérzékelő programozása, valamint a hangtechnika vezérlésének összekapacsolása volt. A folyamatos lejátszás elkerülése érdekében - másodperces egységgel szabályozható - szünetet aktiváltunk két megszólalás közé.
10. Falfestések
A helyszín jellege adta néhány felületen a közvetlen falfestés lehetőségét:
- a boltíven a szökő betyár ábrárolása (Laurinyecz Zoltán),
- a zeneszobában a kotta falra pingálása (Laurinyecz Zoltán),
- a gerendákra a "Vigyázz a fejedre!" figyelmeztető feliratok,
- a kemencéből felszálló füst (valódi kéménykorommal festve),
- Rózsa Sándor életének fontos helyszíneit bemutató nagy méretű (3,4×1,7 m) Magyarorszég térkép rajza.
11. Labirintus játék
Két zsinórral irányhítható, az alagútrendszerben felszökő betyár viszi a táskájában a "kincset" a betyárkirálynak!
Az ügyességi játék célja:
- megtalálni a felvezető utat,
- feljuttatni a táskában levő kicset (ami jelen esetben egy fa golyó), úgy hogy az ne essen bele a lyukakba!
A játékot tartó doboz piros színe megegyezik az összes többi nagyméretű, a látogatók által használható berendezési tárggyal!
12. Audio pontok fülhallgatóval
A kiállítás területén három helyen alakítottunk ki audió pontot.
A megvalósítás feltételei:
- múzeumi (korabeli) megjelenés,
- vezérlő gombbal indítható lejátszás.
Két audió ponton betyáros témájú népzene hallható, a mozi szobában pedig prózák, versek szólalnak meg a fából készült fülhallgatóban.
13. Körözvényes e-mail küldő
Érintőképernyős, interaktív, személyre szabható személyleírást tartalmazó e-mail küldő monitor piros posztamensben.
Beállítási lehetőségek a monitoron:
- a látogató e-mail címe, ahova a rendszer elküldi - kép formátumban - az elkészített körözvényt
- név
- életkor
- születési hely
- termetű (közepes, hórihorgas, köpcös, szokatlanul alacsony, gebe, nyurga, göbe, tagbaszakadt)
- képű (bamba, bárdolatlan, barbár, modortalan, faragatlan, zsivány, lángos)
- ábrázolatú (gonosz, értelmetlen, szigorú, kedélyes, goromba, simulékony, simlis, csalárd)
- arcú (bajszos, szakállas, borostás, szeplős, ragyás, szögletes, kerek, vékony, sebhelyes)
- szemű (fekete, barna, kék, a monoklitól nem látható, szürke, zöld, tyúk)
- orrú (görbe, fitos, betört, lapos, kerek, krumpli, szederjes)
- fogazatú (ép, hiányos, kesze-kusza, zabolátlan, rendezetlen, ápolatlan)
- "tevékenységi kör" (rabló. rablógyilkos, fosztogató, útonálló. gyújtogató, csaló, hamiskártyás, csirkefogó, üzérkedő, vírus gazda, cyber bűnöző, hacker, tökmag nepper, bolti szarka, házasság szédelgő, selyemfiú, cemende, lator)
14. Karaoke rendszer
Érintőképernyős, állóformátumú monitor piros színű posztamensben.
Elvárások voltak:
- menüpontokból kiválaszható dalok,
- lejátszás vezérlők,
- szöveg megjelenítés,
- kábel nélküli mikrofon használata.
- külön hangrendszer alkalmazása.
15. Megvilágított - kiállítási tárgy bemutató - plexi hengerek
Három darab 300×1000 mm-es és egy darab 300×2000 mm-es.
A megvilágított akril hengerek két kiállítási területet kötnek össze. A megvalósításuk fontosabb részeletei:
- a rögzítésük biztonságos és rejtett legyen,
- a kiállított tárgyak lebegés szerű bemutatása,
- világítás.
16. 3D fotófal
A falon található csárda belső poszter 3D szerkesztőben készült.
Ez a kitalált enteriőr nem köthető a Kondorosi Csárda valamely időszakához, csupán a képzelet szüleménye. Szándékos érdekességei:
- az ivóban található plakátok sohasem kerülhettek volna ki egyszerre egy csárda falára:
- A Landerer & Heckenast nyomdában kiadott kiáltvány - a tányérok alatt, a bal falon - 1848-ból: "Mit kíván a magyar nemzet." (a 12 pont)
- Rózsa Sándor "személyes leírása", körözvénye 1856-ból (az ajtóra kifüggesztve).
- a kemence padkáján pedig egy Sziámi macska mosakszik.
17. Postakocsis céllövölde
A plexi hengerek árnyékában a falba fúródott egy postakocsi.
A „számkód gyűjtő játék” siker-állomása. A megfejtett számokkal lehet kinyitni a postakocsi hátulján lévő utazóláda számlakatját.
- A ládában taláható töltényekkel lehet célba lőni.
- A bukó céltáblák a postakocsi hátsó ablakában vannak:
- 1 krajcár (1848),
- szódásüveg,
- Ferdinánd 20 krajcár (1859).
- A lebillent céltáblákat a kocsi oldalán levő tekerő szerkezettel lehet újra felállítani.
- A célbalövés egy fából készült lóra helyezett eredeti nyeregből történik.
18. Jégverem
Jégverem bemutatása a csárda ráccsal fedett pincéjében.
Jégtáblák készítése dekorációs módszerrel.
- A "jégtáblák" anyaga lépésálló lábazati hőszigetelés, amit megfaragtunk, olvasztottunk és festettünk.
- A pincébe rendszeresen beszivárog a talajvíz, ezért először állványt készítettünk, hogy ne a padlón álljon vagy úszkáljon a "jéghalom".
- A magas légnedvesség tartalom miatt - az anyag rothadás elkerülése érdekében - sajnos nem használhattunk szalmát az egykori szigetelés bemutatásához.
19. Petőfi Sándor aláírás töredék (replika)
Petőfi Sándor "aláírásának" másolata.
Íme a kiállításban szereplő leírás, ami elmagyarázza miért is van a falon az aláírás töredék:
20. Moziszoba
Nagy méretű led monitoron lejátszódó riportok, filmek.
Rózsa Sándorról készült videó anyagok, érdekességek állandó vetítése.
21. Betyár-galéria monitoron
Letzer Lázár fotói a Ráday Gedeon által felszámolt bűnszervezet tagjairól.
A videón található 42 kép az eddigi legteljesebb sorozat, mely egy helyen látható:
- 42 betyár portréja
- Rózsa Sándor kalapos, subás képe,
- a sorozat egyetlen női portréja - a fotón lévő jegyzet alapján - feltehetően Rózsa Sándor édesanyját Sánta Erzsébetet ábrázolja.
A led monitor itt is pácolt fa keretbe került, így őrizve meg a csárda hangulatát.
22. Érme bemutató
Korabeli pénzek és érmék kiállító fala.
A hajdani fizetési eszközök mindkét oldalának bemutatásához az alábbi módszereket választottuk:
- három rétegű plexi fal,
- a középső réteg kimart felületein elhelyezet pénzek,
- 100 mm-es távtartó,
- tükör háttér,
- a felső rétegbe gravírozott magyarázó szövegek.
Sajnos a képek nem adják vissza az elért látványt a tükröződések miatt: a kiállításon egyszerre látható a pénzek cím-és hátolda.
23. Rózsa Sándor koponyatető másolat (M=1:1)
A behorpadt koponya tető ábrázolása.
A teljes felső koponya helyett, végül csak a jelenleg is meglévő - a budapesti Rendőrmúzeum gyűjteményében található - koponyatető másolata került a kiállítás anyagába.
24. A teljes kiállítás megjelenítése weboldalon
A kiállítás összes anyaga elérhető a múzeum területéről:
- a főmenüpontok tartalmazzák az összes kiállító helyiség nevét, azon belül az almenüpontok pedig az összes táblát
- a táblákon levő QR kódok alapján az összes információ megtalálható és letölthető .jpg formátumban,
- a sétáló lapokhoz tartozó bővebb magyarázatok is a weboldalon olvashatóak.