A Kondorosi Csárda Múzeum

Kategória:

 

 

 

Cégünk a Kondorosi Csárda Múzeum kiállításának kivitelezésére kapott megrendelést.

 

Az elvégzendő feladatunk ebben az esetben teljeskörű volt: a tervezéstől a megvalósításig terjedt.
A legfontosabb útmutatásunk ebben a megbízásban:
Az 1740-ben épült (280 m2-es alapterületű) csárda épületének hangulatába illeszkedő bemutató táblák, kiállítási eszközök tervezése és megvalósítása úgy, hogy azok akár a XXI. század digitális technikai eszközeit is tartalmazhassák.

Munkáink voltak:

  1. Közel 80 m2 információs tábla
  2. Rózsa Sándor archív portréja köszönti a látogatókat (3D animáció)
  3. Fából, plexiből készült kiegészítő eszközök
  4. A tablókon „számkód gyűjtő játék” a kincsesláda nyitásához
  5. Kondorosi „Ki nevet a végén?” játék
  6. A kiállítást bemutató sétáló lapok – QR kódos weboldal társítással
  7. Kalandjáték a „börtönrácsot” nyitó kódért
  8. „Tudásmorzsa” játék
  9. Az ivóban Rózsa Sándor élethű viaszszobrának megszólaltatása
  10. Falfestések
  11. Labirintus játék
  12. Audio pontok fülhallgatóval
  13. Körözvényes e-mail küldő
  14. Karaoke rendszer
  15. Megvilágított - kiállítási tárgy bemutató - plexi hengerek
  16. 3D fotófal
  17. Postakocsis céllövölde
  18. Jégverem
  19. Petőfi Sándor aláírás töredék (replika)
  20. Moziszoba
  21. Betyár-galéria monitoron
  22. Érme bemutató
  23. Rózsa Sándor koponyatető másolat (M=1:1)
  24. A teljes kiállítás megjelenítése weboldalon

1. Közel 80 m2 információs tábla

betyárköltészet

Közel 80 m2 – dekorációt és információt tartalmazó - táblát terveztünk és készítettünk el.
  • A táblák 90 %-a fakeretre feszített, festővászon felületű nyomtatott kép.
  • A napsütötte helyekre (folyosó, udvar), valamint a pincébe 10 mm vastag dakerfoam lemezre ragasztottuk a nyomtatott öntapadókat.
  • A napfényvédelemhez plusz UV álló fóliát alkalmaztunk.

A táblák tartalmának fő betűtípusa megegyezik a Rózsa Sándor korában használt Tótfalusi betűtípussal. Mi ennek a fontkészletnek a rekonstruált és digitlizált változatát használtuk, amit Kisantal Tibor grafikus készített.

2. Rózsa Sándor archív portréja köszönti a látogatókat (3D animáció)

Rózsa Sándor eredeti "személyes" leírásából és archív portéjából készítettük a köszöntő monitor tartalmát, amin a látogató érkezésekor megszólal a betyár.

rozsa sandor szemelyleirasarozsa sandorrozsa sandor korozveny a monitorra

Rózsa Sándor szövegét ebben az esetben kivételesen nem Oszter Sándor tolmácsolásában hallhatjuk. A kapott mai magyar szöveget (édesanyja kiejtési tanácsaival "bötyárosítva") jelen cikk szerzője mondja el.

A led monitort pácolt fa keretbe ültettük bele, hogy megjelenésével illesztkedjen a csárda stílusához.


3. Fából, plexiből készült kiegészítő eszközök

Ruha fogas

A múzeum működéséhez, és a különféle kiállítási tárgyak bemutatásához készítettünk igazán egyedi tárgyakat.

A teljesség igénye nélkül:

  • lópatkókból ruhafogast,
  • plexi lemezből bélyegző, pipa valamint dagerrotípia tartót,
  • fából lovat stilizáló nyeregtartót,
  • öreg padlásdeszkából kolomptartót
  • csizmaszárból pisztolytartót.

4. A tablókon „számkód gyűjtő játék” a kincsesláda nyitásához

Számkód gyűjtő játék

A múzeumban található egy számkódos lakattal zárt "kincsesláda", melyben a postakocsis-céllövöldés játék pisztolyainak a töltényei vannak elzárva.

A lakat nyitókód számjegyeit négy kiállítási tabló alján elhelyezett játékok megfejtéseivel lehet megszerezni.

Aki egy kicsit betyároskodni szeretne, és célba akar lőni, annak bizony végig kell néznie a tablókat, és megfejteni a rajtuk levő játékokat!

5. Kondorosi „Ki nevet a végén?” játék

Ki nevet a végén

A népszerű társasjáték betyáros verziója.

Amitől egyedi a játék:

  • a szokásostól eltérő megjelenés,
  • hét játékos játszhatja (cél a Csárda, emihez hét országút vezet),
  • a célbajutást más csárdákhoz vezető kitérő utakkal nehezítettük meg,
  • a bábúk Balogh Zsigmond fafaragó munkái.

6. A kiállítást bemutató sétáló lapok – QR kódos weboldal társítással

konyha 0 konyha 1 konyha 2

A kiállított tárgyak azonosításához és leírásához "sétáló lapokat" készítettünk.

A sétáló lapokat a termek bejáratánál felszerelt fa ládikába helyeztük el. A lapokon szerepelt:

  • grafika a kiállított tárgyról,
  • rövid leírás 
  • részletes leíráshoz irányító QR kód.

7. Kalandjáték a „börtönrácsot” nyitó kódért

kalandjatek utmutato

A rejtély maradjon itt is rejtély!

Az instrukciókat "Rózsa Sándor" elmondja az ivóban:

  • követni kell a kalandjáték útmutatásait,
  • megfejteni a rejvényeket,
  • megjegyezni a kódot,
  • megtalálni a titkot.

8. „Tudásmorzsa” játék

tudasmorzsa 1 tudasmorzsa 2 tudasmorzsa 3

Három "Tudásmorzsa játékot" helyeztünk el a kiállítás területén.

A fadobozokba CNC marással készültek a találós kérdések, amiknek a megfejtése a kiállítás tablóin is megtalálhatóak:

  • egy tájszólással feltett kérdésre
  • három tájszólással megírt válasz közül lehet választani (kettő hibás és egy jó válasz).
  • A helyes válasz hátoldalába vidám betyár, a rossz válaszok hátoldalra pedig szomorú betyár portré van belemarva.

9. Az ivóban Rózsa Sándor élethű viaszszobrának megszólaltatása

rozsa sandor 1

Az élethű viaszszobor a csárda ivójának a sarkában várja a látogatókat.

Amit érdemes tudni róla:

  • a szobor Megyeri János szobrászművész alkotása,
  • mozgásra Oszter Sándor hangján megszólal,
  • elmeséli a kalandjátékot,
  • táskájában található a játék feladatainak pontos leírása.

A mi feladatunk a mozgásérzékelő programozása, valamint a hangtechnika vezérlésének összekapacsolása volt. A folyamatos lejátszás elkerülése érdekében - másodperces egységgel szabályozható - szünetet aktiváltunk két megszólalás közé.

10. Falfestések

szoko betyarok

A helyszín jellege adta néhány felületen a közvetlen falfestés lehetőségét:
  • a boltíven a szökő betyár ábrárolása (Laurinyecz Zoltán),
  • a zeneszobában a kotta falra pingálása (Laurinyecz Zoltán),
  • a gerendákra a "Vigyázz a fejedre!" figyelmeztető feliratok,
  • a kemencéből felszálló füst (valódi kéménykorommal festve),
  • Rózsa Sándor életének fontos helyszíneit bemutató nagy méretű (3,4×1,7 m) Magyarorszég térkép rajza.

11. Labirintus játék

Labirintus jatek 0

Két zsinórral irányhítható, az alagútrendszerben felszökő betyár viszi a táskájában a "kincset" a betyárkirálynak!

Az ügyességi játék célja: 

  • megtalálni a felvezető utat,
  • feljuttatni a táskában levő kicset (ami jelen esetben egy fa golyó), úgy hogy az ne essen bele a lyukakba!

A játékot tartó doboz piros színe megegyezik az összes többi nagyméretű, a látogatók által használható berendezési tárggyal!

12. Audio pontok fülhallgatóval

audio pontok

A kiállítás területén három helyen alakítottunk ki audió pontot.

A megvalósítás feltételei:

  • múzeumi (korabeli) megjelenés,
  • vezérlő gombbal indítható lejátszás.

Két audió ponton betyáros témájú népzene hallható, a mozi szobában pedig prózák, versek szólalnak meg a fából készült fülhallgatóban.

13. Körözvényes e-mail küldő

Korozveny kuldo 1

Érintőképernyős, interaktív, személyre szabható személyleírást tartalmazó e-mail küldő monitor piros posztamensben.

Beállítási lehetőségek a monitoron:

  • a látogató e-mail címe, ahova a rendszer elküldi - kép formátumban - az elkészített körözvényt
  • név
  • életkor
  • születési hely
  • termetű (közepes, hórihorgas, köpcös, szokatlanul alacsony, gebe, nyurga, göbe, tagbaszakadt)
  • képű (bamba, bárdolatlan, barbár, modortalan, faragatlan, zsivány, lángos)
  • ábrázolatú (gonosz, értelmetlen, szigorú, kedélyes, goromba, simulékony, simlis, csalárd)
  • arcú (bajszos, szakállas, borostás, szeplős, ragyás, szögletes, kerek, vékony, sebhelyes)
  • szemű (fekete, barna, kék, a monoklitól nem látható, szürke, zöld, tyúk)
  • orrú (görbe, fitos, betört, lapos, kerek, krumpli, szederjes)
  • fogazatú (ép, hiányos, kesze-kusza, zabolátlan, rendezetlen, ápolatlan)
  • "tevékenységi kör" (rabló. rablógyilkos, fosztogató, útonálló. gyújtogató, csaló, hamiskártyás, csirkefogó, üzérkedő, vírus gazda, cyber bűnöző, hacker, tökmag nepper, bolti szarka, házasság szédelgő, selyemfiú, cemende, lator)

Korozveny kuldo 0

14. Karaoke rendszer

Karaoke 3

Érintőképernyős, állóformátumú monitor piros színű posztamensben.

Elvárások voltak:

  • menüpontokból kiválaszható dalok,
  • lejátszás vezérlők,
  • szöveg megjelenítés,
  • kábel nélküli mikrofon használata.
  • külön hangrendszer alkalmazása.

15. Megvilágított - kiállítási tárgy bemutató - plexi hengerek

Plexi hengerek

Három darab 300×1000 mm-es és egy darab 300×2000 mm-es.

A megvilágított akril hengerek két kiállítási területet kötnek össze. A megvalósításuk fontosabb részeletei:

  • a rögzítésük biztonságos és rejtett legyen,
  • a kiállított tárgyak lebegés szerű bemutatása,
  • világítás.

16. 3D fotófal

3D hatású fotófal

A falon található csárda belső poszter 3D szerkesztőben készült.

Ez a kitalált enteriőr nem köthető a Kondorosi Csárda valamely időszakához, csupán a képzelet szüleménye. Szándékos érdekességei:

  • az ivóban található plakátok sohasem kerülhettek volna ki egyszerre egy csárda falára:
    • A Landerer & Heckenast nyomdában kiadott kiáltvány - a tányérok alatt, a bal falon - 1848-ból: "Mit kíván a magyar nemzet." (a 12 pont)
    • Rózsa Sándor "személyes leírása", körözvénye 1856-ból (az ajtóra kifüggesztve).
  • a kemence padkáján pedig egy Sziámi macska mosakszik.

17. Postakocsis céllövölde

Postakocsi céllövölde

A plexi hengerek árnyékában a falba fúródott egy postakocsi.

A „számkód gyűjtő játék” siker-állomása. A megfejtett számokkal lehet kinyitni a postakocsi hátulján lévő utazóláda számlakatját.

  • A ládában taláható töltényekkel lehet célba lőni.
  • A bukó céltáblák a postakocsi hátsó ablakában vannak:
    • 1 krajcár (1848),
    • szódásüveg,
    • Ferdinánd 20 krajcár (1859).
  • A lebillent céltáblákat a kocsi oldalán levő tekerő szerkezettel lehet újra felállítani.
  • A célbalövés egy fából készült lóra helyezett eredeti nyeregből történik.

Postakocsi zárd vissza a lakatot

18. Jégverem

Jégverem ábra

Jégverem bemutatása a csárda ráccsal fedett pincéjében.

Jégtáblák készítése dekorációs módszerrel.

  • A "jégtáblák" anyaga lépésálló lábazati hőszigetelés, amit megfaragtunk, olvasztottunk és festettünk.
  • A pincébe rendszeresen beszivárog a talajvíz, ezért először állványt készítettünk, hogy ne a padlón álljon vagy úszkáljon a "jéghalom".
  • A magas légnedvesség tartalom miatt - az anyag rothadás elkerülése érdekében - sajnos nem használhattunk szalmát az egykori szigetelés bemutatásához.

 

19. Petőfi Sándor aláírás töredék (replika)

Petőfi Sándor aláírás replika

Petőfi Sándor "aláírásának" másolata.

Íme a kiállításban szereplő leírás, ami elmagyarázza miért is van a falon az aláírás töredék:

Petőfi Sándor aláírás replika magyarázó

20. Moziszoba

Moöziszoba

Nagy méretű led monitoron lejátszódó riportok, filmek.

Rózsa Sándorról készült videó anyagok, érdekességek állandó vetítése.

21. Betyár-galéria monitoron

betyar galeria

Letzer Lázár fotói a Ráday Gedeon által felszámolt bűnszervezet tagjairól.

A videón található 42 kép az eddigi legteljesebb sorozat, mely egy helyen látható:

  • 42 betyár portréja
  • Rózsa Sándor kalapos, subás képe,
  • a sorozat egyetlen női portré­ja - a fotón lévő jegyzet alapján - feltehetően Rózsa Sándor édesanyját Sánta Erzsébetet ábrázolja.

A led monitor itt is pácolt fa keretbe került, így őrizve meg a csárda hangulatát.

22. Érme bemutató

penz bemutato 1

Korabeli pénzek és érmék kiállító fala.

A hajdani fizetési eszközök mindkét oldalának bemutatásához az alábbi módszereket választottuk:

  • három rétegű plexi fal,
  • a középső réteg kimart felületein elhelyezet pénzek,
  • 100 mm-es távtartó,
  • tükör háttér,
  • a felső rétegbe gravírozott magyarázó szövegek.

Sajnos a képek nem adják vissza az elért látványt a tükröződések miatt: a kiállításon egyszerre látható a pénzek cím-és hátolda.

23. Rózsa Sándor koponyatető másolat (M=1:1)

3d nyomtatas

A behorpadt koponya tető ábrázolása.

A teljes felső koponya helyett, végül csak a jelenleg is meglévő - a budapesti Rendőrmúzeum gyűjteményében található - koponyatető másolata került a kiállítás anyagába.

24. A teljes kiállítás megjelenítése weboldalon

web prtSc

A kiállítás összes anyaga elérhető a múzeum területéről:
  • a főmenüpontok tartalmazzák az összes kiállító helyiség nevét, azon belül az almenüpontok pedig az összes táblát
  • a táblákon levő QR kódok alapján az összes információ megtalálható és letölthető .jpg formátumban,
  • a sétáló lapokhoz tartozó bővebb magyarázatok is a weboldalon olvashatóak.